Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)

BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
BBAtechniek - Victron Cyrix-ct 12/24V 120A accuscheider (1x)
Artikelnr
8512
Verpakkingseenheid
1
inteligente

Afmetingen

Lengte
4,50 cm
Breedte
4,50 cm
Hoogte
8,00 cm
Gewicht
0,01 kg

Vermogen en energie

Aansluitspanning Min.
12,00 V
Aansluitspanning Max.
24,00 V
Uitgangsstroom
70,00 A

Kleur
Zwart

Voor documentatie die je kunt downloaden scroll helemaal naar beneden

De Cyrix accuscheider is een door een microprocessor gestuurd relais voor zware toepassingen die accu's automatisch parallel schakelt als één van de accu's de vooraf ingestelde spanning heeft bereikt (waarmee wordt aangegeven dat de accu wordt opgeladen) en deze loskoppelt als de spanning onder het druppellaadniveau daalt (waarmee wordt aangegeven dat één of meer accu's worden ontladen). Cyrix accuscheiders zijn een uitstekend alternatief voor diodelaadstroomverdelers. De hoofdeigenschap is dat het spanningsverlies praktisch nihil is, waardoor de uitgangsspanning van dynamo's of acculaders niet verhoogd hoeft te worden.

De Cyrix-ct 12/24V-120A is geschikt voor een constante stroom van maximaal 70A. 
Piekstromen van 120A 
Spanning: 12/24V systemen
Stroomverbruik: <3mA 
Aansluitingen: M6 voor de accu kabels en een 6,3mm faston voor de massa. 

Als de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt de Cyrix ervoor dat de accu’'s parallel geladen worden. De microprocessor in de Cyrix meet de spanning van beide aangesloten accu’’s. Hierdoor zal hij ook de accu’'s parallel schakelen als bijvoorbeeld de recreatieaccu geladen wordt door een acculader.

Tijdens het koppelen van de accu’s wordt er in het Cyrix relais al rekening gehouden met een dalende spanning als gevolg van het koppelen. De startaccu spanning zal immers zakken wanneer de lege service accu aangekoppeld wordt. Dit relais zal niet gelijk weer afkoppelen maar eerst een bepaalde periode wachten om te zien of de accu spanning weer oploopt tijdens het laden.

Verder beschikt dit relais nog over een aansluiting waarmee de accu’s geforceerd gekoppeld kunnen worden. Dit kan zeer nuttig zijn als bijvoorbeeld de startaccu leeg of kapot is, en de motor toch gestart moet worden. De service accu kan dan ook stroom leveren aan het startsysteem. Deze koppeling zal ongeveer 30 seconden aanhouden.

Er zijn slechts 3 aansluitingen nodig, massa, + van de startaccu en + van de service accu.
Al met al dus een erg makkelijk te installeren relais dat zonder D+ signaal zijn werk doet.

De accessoire-accu en eventueel ook een boegschroefaccu en andere accu's worden allemaal aan de startaccu gekoppeld met een Cyrix-accuscheide. Het is gebruikelijk om de dynamo rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten. Wanneer de Cyrix-accuscheider vaststelt dat de startaccu de koppelspanning (dan draait de motor) heeft bereikt (Van 13V tot 13,8V of 26V tot 27,6V) zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu's parallel geladen worden. Waneer de Cyrix-accuscheider detecteert dat de ontkoppelspanning (motor draait niet) is bereikt (11V tot 12,8V of 22V tot 25,7V) worden de accu's ontkoppelt. Niet geschikt voor Euro 5 en 6 motoren met een intelligente dynamo