Afmetingen
Vermogen en energie
Voor documentatie die je kunt downloaden scroll helemaal naar beneden
De Cyrix-Li-ct 12/24 120A accuscheider is een microprocessor gestuurd relais voor een maximale stroom van 120A voor het koppelen en ontkoppelen van systemen met een LiFePO4 accu.
Specificaties:
Continue stroom en uitschakelvermogen bij 12V of 24V: 120A
Led-statusindicatie: nee
Besturingskabel: geen
Regelingangsspanning:
- De Cyrix koppelt aan als de regelingangsspanning hoog is (ong. gelijk aan de accuspanning)
- De Cyrix ontkoppelt als de regelingangsspanning "free floating" wordt gelaten of omlaag wordt gebracht
Koppelspanning:
- 12v-systeem: 13,4V < V < 13,7V: 120s 13,7V < V < 13,9V: 30 sec V > 13,9V: 4 sec
- 24v-systeem: 26,8V < V < 27,4V: 120s 27,4V < V < 27,8V: 30 sec V > 27,8V: 4 sec
Ontkoppelingsspanning:
- 12v-systeem: 13,3V < V < 13,2V: 10 sec V < 13,2V: direct
- 24v-systeem: 26,6V < V < 26,4V: 10 sec V < 26,4V: direct
Stroomverbruik (open): <4 mA
Beschermingsklasse: IP54
Gewicht kg: 0,27
Afmetingen (hxbxd) in mm: 65x100x50
De Cyrix-Li-ct maakt een parallelle verbinding met een loodzwavelzuur-startaccu en een LiFePO4-accu: - als de laadontkoppeluitgangsspanning van het VE.Bus BMS hoog is, en - als 13,4V (resp. 26,8V) of meer bij één van de vermogensklemmen. De Cyrix ontkoppelt direct: - als de regel-uitgangsspanning ‘free floating’ wordt en dus celoverspanning of celovertemperatuur vaststelt, en/of - als de accuspanning onder 13,2V daalt. Starthulpfunctie: een korte positieve impuls sluit het relais gedurende 30 seconden.
Een ingebouwde overspanningsbegrenzer beperkt de spanningspiek die kan optreden als de Cyrix plotseling ontkoppelt als gevolg van celoverspanning of -overtemperatuur.
De LiFePO4-accu: voorkomen van celonderspanning, -overspanning en -overtemperatuur
De eerste beschermingsmaatregel is celbalancering. Alle Victron LiFePO4-accu's beschikken over geïntegreerde celbalancering.
De tweede beschermingsmaatregel bestaat uit: - uitschakeling van de belasting in geval van naderende celonderspanning, en - uitschakeling of verlaging van de laadstroom in geval van naderende celoverspanning, te hoge temperatuur (>50°C) of te lage temperatuur (<0°C).
Het VE.Bus BMS is de kern van de tweede beschermingsmaatregel. Niet alle belastingen of acculaders kunnen echter direct met het VE.Bus BMS worden geregeld.
Om dergelijke belastingen of acculaders uit te kunnen schakelen, staan meerdere door het VE.Bus BMS regelbare Cyrixschakelaars ter beschikking.